تبلیغات
وبلاگ دانشجویان باغبانی دانشگاه باهنر 90 - نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم باغبانی (سراسری)


ضرایب دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد علوم باغبانی


ردیف

نام درس

ضریب درس در كنكور

علوم باغبانی

1

زبان عمومی و تخصصی

2

2

میوه‌كاری

3

3

خاك‌شناسی و گیاه‌شناسی

2

4

ازدیاد نباتات

2

5

فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

6

سبزی‌كاری و گل‌كاری

3

 

دروس آزمون سراسری کارشناسی ارشد علوم باغبانی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی كشاورزی (علوم باغبانی) برای تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد می‌بایست بر دروس زیر تلسط كامل داشته باشند:

1ـ زبان عمومی و تخصصی

2ـ میوه‌كاری

3ـ خاك‌شناسی و گیاه‌شناسی

4ـ ازدیاد نباتات

5ـ فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

6ـ سبزی‌كاری و گل‌كاری

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 92 شامل 30 سؤال است. همان‌طور كه از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته علوم باغبانی است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اكثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌كنند. كتاب زبان تخصصی مهندسی علوم باغبانی در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


« میوه كاری »

درس میوه­ کاری در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 92 شامل 30 تست بوده و ضریب آن (3) می ­باشد. این درس تلفیقی از 8 واحد درسی شامل 3 واحد میوه­ های مناطق معتدله، 3 واحد میوه ­های گرمسیری و نیمه گرمسیری و 2 واحد میوه ­های ریز می­ باشد که در دوره کارشناسی تدریس می­شود. میوه کاری مشتمل بر یک بخش اطلاعات عمومی درباره نیازهای عمومی کشت، شرایط اقلیمی احداث باغ، سیستم­های کاشت درختان میوه، هرس، نیاز سرمایی و اطلاعات گیاه شناسی می­باشد. بخش میوه­ های منطقه معتدله مشتمل بر سه قسمت مهم میوه ­های دانه‌دار (سیب، گلابی و به)، میوه­ های هسته­دار (هلو، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلو و گوجه) و میوه­ های خشکباری (گردو، فندق، بادام، پکان) است. میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز شامل اطلاعاتی راجع به کشت و کار برخی از میوه­ های مهم این مناطق است. مهمترین میوه ­ها در بخش نیمه گرمسیری شامل مرکبات، خرما، پسته، زیتون، انار، انجیر، خرمالو و ... است. اما مهمترین میوه­ ها در بخش گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس، نارگیل، آووکادو و ... می­ باشد. در بخش میوه­ های ریز نیز اطلاعاتی درباره برخی از میوه­های ریز و شرایط کشت و کار آنها وجود دارد. مهمترین میوه­ های ریز مورد بررسی بر حسب اولویت شامل انگور، کیوی، توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی و ... می­ باشند.

منابع و مراجع مهم برای درس میوه کاری شامل، میوه‌کاری در مناطق معتدله دکتر رسول زادگان، کتاب پرورش مرکبات در ایران دکتر فتوحی قزوینی، کتاب میوه­ های ریز و کتاب میوه­ کاری دکتر جلیلی مرندی و جزوات دروس میوه کاری دانشگاه­های تهران (دکتر زمانی، دکتر عبادی و دکتر وحدتی)، دانشگاه شیراز (دکتر راحمی)، دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می­باشند. البته مباحث کتابهای مرجعی چون میوه کاری دکتر رسول زادگان، پرورش مرکبات دکتر فتوحی و یا کتاب میوه ­های ریز دکتر مرندی بسیار گسترده­ تر از سطح آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری بوده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می­گیرد. مهمترین اشکال در جزوات معرفی شده ،پراکندگی و گاهی نقص در مطالب بیان شده است.


« خاك‌شناسی و گیاه‌شناسی »

خاک شناسی و گیاه شناسی یکی از دروس امتحانی رشته باغبانی می‌باشد که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری 30 سؤال از آن مطرح می شود. و ضریب این درس 2 می‌باشد. 15 تست مربوط به خاکشناسی و 15 تست دیگر گیاه شناسی هستند. در واقع این درس از دو بخش تشکیل شده، بخش خاک شناسی مباحث اصلی و عمومی آن را شامل می‌شود و گیاه شناسی نیز از دو بخش سیستماتیک گیاهی و فیزیولوژی گیاهی تشکیل شده است. فیزیولوژی گیاهی اجزای تشکیل دهنده گیاهان را بررسی می‌کند و در قسمت سیستماتیک طبقه‌بندی گیاهان و ویژگی‌های آن‌ها در هر دسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

سرفصل‌های اصلی خاک شناسی شامل فیزیک خاک، پیدایش و رده‌بندی خاک، شیمی خاک و تغذیه گیاه، بیولوژی خاک و فرسایش خاک می‌باشند. كه بیشترین سوالات در سال 92 از بخش مواد آلی و مینرالوژی و شیمی خاك و مدیریت آب و خاك می‌باشد.

گیاه شناسی نیز بخش‌های زیر را شامل می‌شود: سلول‌های گیاهی، فرآیندهای فتوسنتز و تنفس و انتقال آب در گیاه، فتوپریودیسم، هورمون‌های گیاهی، بافت شناسی گیاهی و سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی كه بیشترین سوالات در سال‌های اخیر از بخش مشخصات گیاهان دانه‌دار، نهان‌دانه، جداگلبرگان و پوسته گلبرگان می‌باشد.

کتاب « مبانی خاک شناسی» به ترجمه دکتر شهلا محمودی و دکتر مسعود حکیمیان معمولاً برای بخش خاک شناسی مطالعه می‌شود که به طور مختصر تقریباً اغلب مطالب را بیان کرده اما کافی نیست. «زندگی گیاه سبز» به ترجمه مسعود مجتهدی و حسین لسانی کتابی است که برای بخش گیاه شناسی (به غیر از سیستماتیک گیاهی) حاوی مطالب زیاد و ارزشمندی است، با این حال پاسخ برخی سؤالات کنکور در آن وجود ندارد.


« ازدیاد نباتات »

تعداد سوالات این درس در آزمون سراسری سال 92 شامل 30 تست و ضریب آن 2 می‌باشد. باتوجه به روند طرح سوالات در سال‌های مختلف می‌توان بیان نمود که مباحث طرح سوال به شرح ذیل می‌باشد:

جنبه­ های کلی گیاه­ افزایی، ساختار افزایشی، انواع محیط کشت، خفتگی در بذر، کلیه مباحث مربوط به تکثیر جنسی بذر، مباحث مربوط به تکثیر رویشی قلمه، پیوند و کوپیوند، مباحث مربوط به تکثیر غده، ریزوم، پداژک، ساقه رونده، افکندن، ریزه ازدیادی است.

بهترین منبع برای مطالعه درس ازدیاد نباتات کتاب 3 جلدی دانشگاه شیراز نوشته دکتر خوشخوی می‌باشد که در حین جامع بودن به عنوان یک منبع درسی مناسب برای طراحی سوالات به کار می‌رود. از محاسن این کتاب جامع بودن آن می‌باشد ولی حجم بالای صفحات این کتاب را می‌توان به عنوان یک مشکل مطرح نمود که با توجه به کاربردی بودن آن لازم است که مختصر گردد.


« فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت »

درس فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 92 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می­باشد. از تعداد 30 سوال 15 تست به درس فیزیولوژی گیاهی و 15 تست دیگر به فیزیولوژی پس از برداشت تعلق دارد. فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت به صورت یک درس 3 واحدی در دوره کارشناسی تدریس می‌شود. مباحث فیزیولوژی شامل سازمان و سلول گیاهی، آنزیم‌های سلول، انرژی و كربن، نور، رنگدانه‌های گیاهی،‌ گلبرگ و فتوسنتز،‌ متابولیسم كربن،‌ نیتروژن،‌ هورمون و PGR، نابسامانی‌های فیزیولوژیكی، بیماری‌ها و ارزیابی و مدیریت كیفی،‌ فوتومورفوژنز می‌باشد. مباحث فیزیولوژی پس از برداشت شامل ساختار و ترکیب فرآورده­ ها (ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی میوه­ ها و سبزی­ ها)، فیزیولوژی و بیوشیمی (نمو فیزیولوژیکی و رسیدن میوه، فیزیولوژی تنفس، بیوسنتز و اثرات اتیلن، بیوشیمی تنفس و بررسی چرخه­ های تنفسی، تغییرات شیمیایی زمان بالغ شدن)، اثرات دما (اثرات سوء دماهای پایین و بالا، عمر انبارداری، روش­های خنک کردن فرآورده ­ها)، اتمسفر انبار (انواع انبارهای CA، انبارهای MA، انبارهای کم فشار، روش‌های کاهش اتیلن در انبار)، نابسامانی­ های فیزیولوژیکی (سرمازدگی و نابسامانی­ های مربوط به کمبود سایر عناصر معدنی)، بیماری­ شناسی (میکروارگانیزم­ های مولد ضایعات پس از برداشت، کنترل ضایعات پس از برداشت)، ارزیابی و مدیریت کیفیت (تعیین بلوغ و بررسی شاخص­ های بلوغ تجاری، فناوری­ های نوین برای تعیین بلوغ و مدیریت کیفیت)، آماده کردن فرآورده برای بازار (تیمارهای پس از برداشت مثل التیام دهی، واکس زدن، تنظیم کننده­ های رشد، بازدارنده­ های جوانه زنی و...)، بسته بندی فرآورده­ ها و بالاخره توصیه­ های نگهداری فرآورده می­ باشند.

در بین سرفصل­های ارایه شده مهمترین آنها شامل ساختار و ترکیب فرآورده­ ها، فیزیولوژی و بیوشیمی، اثرات دما، نابسامانی­ های فیزیولوژیکی، ارزیابی و مدیریت کیفیت و آماده کردن فرآورده برای بازار می­ باشند.

منابع و مراجع مهم برای درس فیزیولوژی گیاهی، هاپكینز ترجمه دكتر احمدی و كتاب تایزوزایگر و برای درس فیزیولوژی پس از برداشت شامل کتابهای فیزیولوژی پس از برداشت دکتر راحمی، دکتر میدانی و دکتر مرندی و جزوات فیزیولوژی پس از برداشت دانشگاه شیراز (دکتر راحمی) و دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می­باشند. مباحث کتابهای مرجع معمولا در سطح گسترده ­ای بیان شده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری از داوطلبان می­ گیرد. گاهی دسترسی به جزوات برای همه داوطلبان امکان پذیر نبوده و این جزوات نیز خالی از اشکالات و تناقض­ها نمی­باشند. همچنین پراکندگی مطالب در جزوات بر سختی مطالعه و تمرکز بر آنها می­ افزاید.


« سبزی‌كاری و گل‌كاری »

دروس سبزی‌کاری و گل‌کاری رشته مهندسی کشاورزی، گرایش علوم باغبانی در آزمون کارشناسی ارشد سال 92 به صورت مشترک شامل 30 تست بوده و ضریب آن 3 می‌باشد. این درس شامل دو قسمت سبزیکاری (سبزیکاری عمومی و سبزیکاری خصوصی) و گلکاری (گلکاری عمومی و گلکاری خصوصی) می‌باشد. البته در دوره کارشناسی هر کدام از این دروس جداگانه ارایه می‌شوند.

سرفصل‌های درس سبزیکاری عبارتند از: سبزیکاری عمومی، سبزی‌های ریشه‌ای، سبزی‌های پیازی، سبزی‌های میوه‌ای، سبزی‌های برگی، سبزی‌های دانه‌ای، سبزیهای چندساله، كلم‌ها و قارچ خواركی.

سرفصل‌های درس گلکاری عبارتند از: فاكتورهای عمومی گل‌كاری، گیاهان پوششی (چمن و چمنکاری، تعدادی از گیاهان پوششی)، گیاهان زینتی (بر اساس تیره های مختلف گیاهی)، درختان زینتی (سوزنی برگان/ پهن برگان).

در قسمت سبزیکاری و گلکاری، طولانی‌ترین بخش مربوط به سبزیکاری و گلکاری عمومی می‌باشد که در حقیقت مقدمه‌ای بر سبزیکاری و گلکاری خصوصی می‌باشند و در دوره کارشناسی ارشد نیز به عنوان پیش نیاز این دروس می‌باشند. در قسمت عمومی به طور کلی به تقسیم بندی و تاثیر شرایط محیطی و روشهای مختلف تکثیر گلها و سبزیها پرداخته شده است و در قسمت سبزیکاری و گلکاری خصوصی، به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از سبزیها و گل‌های مختلف شامل؛ گیاه شناسی، روش تکثیر، شرایط اکولوژیکی مورد نیاز، کاشت، داشت و برداشت آن گیاه پرداخته شده است.

منابع مورد استفاده برای درس سبزیکاری، کتاب سبزیکاری دکتر غلامعلی پیوست، جزوه سبزیکاری دانشگاههای تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و گیلان می باشد.

منابع مورد استفاده برای درس گلکاری، کتاب گلکاری دکتر خلیقی، اصول باغبانی و ازدیاد نباتات دکتر مرتضی خوشخوی و جزوه‌های گلکاری دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه ارومیه استفاده شده است. که کتابهای یاد شده به صورت کلی جز کتابهای پایه در مبحث گلکاری در ایران می‌باشند.


منبع: http://www.modaresanesharif.ac.ir




طبقه بندی: باغبانی،

تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 | 11:58 ق.ظ | نویسنده : محمدصادق | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.